Streiken i bussbransjen trappes opp med over 4500 nye bussjåfører førstkommende lørdag. Da vil nesten 8500 bussjåfører over landet være i streik. Bussjåfører har svært krevende arbeidstidsordninger, lønna er lav, sikkerheten er truet og vi er bekymret for fremtiden til dette viktige yrket. Derfor tar vi nå flere ut i streik

 

Bedre arbeidstidsordninger

En bussjåfør kan fort være opptatt på jobb i opp mot 70 timer pr uke, men får kanskje betalt for halvparten. Dette kalles delt skift, hvor du må ta fri uten lønn midt på dagen.

Jobben blir tilnærmet umulig å kombinere med familieliv.

Sjåførene blir veldig slitne av å jobbe på denne måten.

  • Vi vil ha en arbeidsdag som gjør det mulig å leve et vanlig liv og som ivaretar sikkerheten på norske veier.

 

Arbeidsgiver må holde løftet om lønn

For 13 år siden ble arbeidsgivere og arbeidstakere i bussbransjen enige om at lønna skulle nærme seg lønna i industrien.

Det motsatte har skjedd. Lønnsforskjellen mellom bussjåførene og industrien øker. De siste tre årene har lønnsforskjellen økt med over 16 000 kroner.

  • Vi vil ha lønna vi er lovet.

 

Vi kjemper for framtida

Om samfunnets kollektivsatsing skal lykkes må vi ha en fremtidsrettet utvikling av tariffavtalene.

Fellesforbundet vil ha avtaler som utvikler kompetansen hos bussjåførene. Unge søker seg ikke til en bransje der man ikke satses på folk. Uten rekruttering svikter kvaliteten. Det kan vi rett og slett ikke godta.

Samfunnet trenger 1000 nye bussjåfører hvert år framover. Det målet er vi ikke i nærheten av å nå.

  • Vi vil ha en bransje som satser på de ansatte.

 

Uansvarlig arbeidstid 

En bussjåfør kan fort være opptatt på jobb i opp mot 70 timer pr uke, men får kanskje betalt for halvparten. Dette kalles delt skift, hvor du må ta fri uten lønn midt på dagen. Jobben blir tilnærmet umulig å kombinere med familieliv. 

70-timers uker går på helsa løs og gir oss slitne bussjåfører. Når vi i tillegg vet at sjåførene hele tiden presses på tid, og sågar må gå hele arbeidsdagen uten pauser og uten å gå på do, er det en oppskrift på mindre trygghet – både for sjåførene og alle andre i trafikken.

 

Her er en helt vanlig arbeidsuke i bussbransjen

Denne arbeidsuken er hverdagen til en bussjåfør. Vi kan ikke akseptere ytterligere forringelse.

Faktiske timer: 56,5. Betalt arbeidstid: 34,05.

Mandag:

Faktiske timer: 11,30. Betalt arbeidstid: 7 timer

05.50 til 08.40 – Opphold i tjenesten – 13.10 til 17.20

Tirsdag:

Faktiske timer: 10,30. Betalt arbeidstid: 6 timer og fem minutter.

06.55 til 08.55 – Opphold i tjenesten – 13.20 til 17.25

Onsdag:

Faktiske timer: 11,30. Betalt arbeidstid: 7 timer

05.50 til 08.40 – Opphold i tjenesten – 13.10 til 17.20

Torsdag:

Faktiske timer: 11,30. Betalt arbeidstid: 7 timer

05.50 til 08.40 – Opphold i tjenesten – 13.10 til 17.20

Fredag:

Faktiske timer 11,30. Betalt arbeidstid 7 timer.

05.50 til 08.40 – Opphold i tjenesten – 13.10 til 17.20

Helgejobbing:

Hver andre til hver fjerde uke.

Derfor bør du støtte streiken

Vi har rimelige krav på vegne av vanlige folk som kjører ditt barn til skolen og deg på jobb.

Streiken  er et spørsmål om grunnleggende rettferdighet!