NJF jubler derfor ikke for dette budsjettet, konkluderer Torfinn Håverstad, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.

JUBLER IKKE: Torfinn Håverstad, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.

Regjeringen foreslår mer penger til vedlikehold på jernbanen, men det er ikke nok til å verken stoppe eller ta igjen etterslepet.

– Penger til vedlikeholdet har blitt forsømt i flere tiår. Etterslepet er enormt, og vil ikke tas igjen med forslaget til statsbudsjett. NJF jubler derfor ikke for dette budsjettet, konkluderer Torfinn Håverstad, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.

Jernbanen har etterslep på vedlikehold på 130 milliarder kroner. I statsbudsjettet foreslås det 30,6 milliarder til jernbaneformål. 35,7 milliarder hvis vi tar med bevilgning og lån til Norske Tog.

– Det bevilges mye penger til jernbane, men behovet er så mye større. Bevilgningene er å anse som førstehjelp, og vil ikke være nok til å få en stabil jernbane på sikt, poengterer Håverstad.

Total bevilgning går ned.

Han merker seg også at total bevilgning til jernbanen via Jernbanedirektoratet går ned i neste års statsbudsjett.

– Vi holder så vidt liv i jernbanen, og både passasjerer og godsselskapene vil fortsatt oppleve feil, mangler og stengte strekninger. Vi kan ikke fortsette sånn år etter år, sier Håverstad.

Han ønsker seg et krafttak for vedlikehold på jernbanen.

– I dag er mye av vedlikeholdet stykkevis, og vi lapper på gamle anlegg. For å få en robust jernbane, mener jeg politikerne må tørre å åpne pengesekken. Stenge strekninger, og gjøre alt fra bunnen av. Om det blir buss for tog noen måneder, er det bedre på lang sikt enn lappverk, sier Håverstad.

Gods på bane.

Støtten til godsselskapene øker med 33 prosent til 139,7 millioner, og NJF anser det som helt nødvendig.   

– Skal godstrafikken overleve, må de bli kompensert for inntektstap når banestrekninger stenges. NJF er fornøyd med bevilgningen, men mener det ikke er nok. Samtidig tar det for lang tid før godsselskapene får pengene utbetalt, sier Håverstad.

Godstrafikken har slitt over flere år grunnet stengte baner. Underskuddene har hopet seg opp. Hvis flere av godsselskapene går konkurs, som BLS Rail gjorde i sommer, vil beredskapen bli betydelig svekket.

– Godstrafikken står på kanten av stupet. Ingen ønsker tusenvis av flere lastebiler på veiene, sier Håverstad.

Samtidig er Norge er helt avhengig av å ha et operativt system for gods på bane.

– Gods på bane er en klimavinner, og Ikke minst vil Forsvaret være helt avhengig av godsselskapene i en krisesituasjon, understreker Håverstad.

Flere nye tog.

Norge har akutt mangel på togsett. At regjeringen nå bevilger mer penger til nye tog, vil gjøre hverdagen til passasjeren bedre.

– 13 nye tog, i tillegg til de 72 som allerede er i bestilling, er viktig og fornuftig. Det gir togselskapene større fleksibilitet. I dag opplever mange reisende stappfulle tog. Vi ser fram til neste år, når de første nye togsettene settes i drift, sier Håverstad.

Heier på elektrifisering.

NJF er glad for at elektrifiseringen av Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen fortsetter.

– Elektrifisering er et viktig klimatiltak, og gjør det enklere materiellmessig. Samtidig savner NJF tydeligere mål og planer for elektrifisering av Rørosbanen, sier Håverstad.