Konsernsjef Geir Isaksen foreslår å dele hele jernbanesektoren inn i to aksjeselskaper.
– Forslagene har ikke vært drøftet med oss, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
– Vi er overrasket over at Isaksen innkaller til pressekonferanse for å legge ned NSB og Jernbaneverket, sier Brunborg.
Han advarer mot at denne debatten flytter oppmerksomheten vekk fra det viktigste.
– Det blir ikke bedre infrastruktur, og heller ikke mer materiell tilgjengelig, ved å bruke tid og krefter på å diskutere to nye selskaper. I stedet bør man satse alt på å få en bedre jernbane, mener forbundslederen.
NJF har tidligere tatt opp problemstillingene rundt eierskapet til stasjoner, kollektive knutepunkt og terminaler.
– Vi har hele tiden vært åpne for å diskutere eierskap, og innstilt på å se om noen områder burde vært flyttet mellom Jernbaneverket og NSB. Det er ikke sikkert at den inndelingen som ble gjennomført i 1999 er korrekt i dag.
På en samarbeidskonferanse tidligere i høst fikk NJF presentert noen skisser av hva NSB-ledelsen tenker om framtida.
– Men det var ingen diskusjoner rundt dette. Vi har heller ikke hørt noe fra Jernbaneverket eller Samferdselsdepartementet. Jeg ville tro at det er departementets oppgave å gjennomgå rollene innenfor jernbanesektoren.
Isaksen begrunner også forslaget med at Solberg-regjeringen ønsker mer konkurranse, og at EU krever full liberalisering.
– Vi mener tiden ikke er moden for konkurranse på persontrafikken, og LO har advart sterkt mot en slik politikk. EU har heller ikke fattet noen beslutning om å åpne for full liberalisering innenlands, og det kommer heller ikke i nærmeste framtid. Uenigheten er stor blant medlemslandene i dette spørsmålet.
NJF er med på en diskusjon basert på dagens situasjon.
– Vi stiller oss undrende til at tidligere utredninger om jernbanens framtid ikke er vurdert. Isaksens forslag går på tvers av disse anbefalingene, som gikk ut på å vurdere hvordan vi kan forbedre den bestående modellen, sier Kjell Atle Brunborg.